Startsida

onsdag 25 september 2013

Vettiga mellanmål

Jag har märkt att nyckeln till bra kosthållning för mig är att se till att jag petar i mig vettiga mellanmål på förmiddagen och på eftermiddagen, och ibland också på kvällen efter middagen (fast då räcker oftast en kopp te, om det inte har blivit för lite mat under dagen). När jag först började min viktnedgång förra våren tyckte jag att det kändes knepigt och svårt att äta fler gånger istället för färre och jag hade väldigt svårt för att komma på bra saker att äta. Men med tiden blev det en vana och jag har nu efter sommaren försökt ta upp den ordentligt igen.

För mig är anledningarna att äta mellanmål framförallt:
- för att hålla blodsockernivån stabil. Jag blir så mycket smartare och trevligare för min omgivning när jag slipper blodsockerfall. Dessutom minskar aptiten på fikabröd, godishyllan lockar inte lika mycket och min förbränning jobbar bättre.
- för att minska risken att överäta vid måltiderna. För mig har nyckeln till min övervikt snarare legat i för stora portioner än alltför mycket snask och onyttig mat. Även om jag klarar att gå fem-sex timmar mellan målen har jag insett att med något mindre avgrundsdjup hunger när det väl är dags för mat blir det naturligt så att portionerna blir mindre. 
- se till att kroppen får bränsle till återhämtning efter träning. Det är såklart bäst att äta riktig mat efyer träning, men om det dröjer brukarjag se till att hjag stoppar i mig någonting i väntan på maten - en banan eller en proteinshake.

Problemet med att vänja sig vid en massa mellanmål är förstås att det ibland blir svårt att hitta något vettigt. Lösningen heter såklart planering.
Fylla en mellanmålslåda i skrivbordet på jobbet, fixa medtagna mellis när man ska ut och fara och i nödfall köpa en proteinbar.
En annan utmaning är att variera sig. Det blir så lätt samma gamla mellis varje dag. Inget fel i det, men lite variation är ju inte fel. Här kommer mina just nu fem bästa mellis:
1) Finn Crisp med skivat kokt ägg. Helt outstanding.
2) Osttärningar av valfri god ost (allt från mager Västan till en mindre bit grevé eller vad man nu har) blandat med äppelbitar.
3) Keso med torkade blåbär och valnötter. Fast variationsmöjligheterna är oändliga - keso, banan och kanel är också en höjdare.
4) Kesella med tinade frysta hallon och cashewnötter. Samma med kesella, det kan ju också varieras hur mycket som helst. Nektariner i bitar passar också toppen, eller päron och cashewnötter.
5) Smoothies i alla former. Med bas av en övermogen banan och valfria bär och frukter. Allt är gott att stoppa i: avokado, spenat, linfrö, lite yoghurt om man vill. Blir den för tjock är det bara att späda med vatten.

Någon annan som har en favorit att dela med sig av?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar