Startsida

söndag 22 september 2013

Spring i benen

Summerar vecka 38 med ett lätt sinne. Det blev inget gymbesök denna vecka heller. Men det gör inget. Jag är nöjd. Det har varit en riktigt bra vecka ändå. Veckan har varit full av bra matval men där har också funnits några mindre bra men övervägda val (inget som bara råkade slinka ner alltså). Kilometrarna har tickat in (18 km) och jag har återupptagit plankandet. Styrkepasset i torsdags gav härlig träningsvärk i både lår och rumpa.

Men bäst av allt - jag råkade visst springa lite idag! Första stegen sen tjejmilen, förra året. Eller springa, vi kan kalla det jogga för att tala klarspråk. Men det bara blev, bara för att.

Jag skulle ta en kort men snabb promenad runt lilla rundan (5,2 km) innan söndagsmiddagen. Men det var så härlig höstluft ute, benen kändes så lätta och jag hade ju ingen vagn att släpa på. Så helt plötsligt hände det. Jag började springa och joggade sen på i en kvart (2 km, så det var ju inget hejdundrande supertempo direkt, men jag ÄR ju en långsamlöpare) och det kändes så förvånansvärt lätt och härligt. Sen kom första uppförsbacken och jag började gå istället. Jag kände att jag inte ville att det skulle bli jobbigt, bara en positiv upplevelse. Jag pinnade på i bra promenadtempo och så helt plöstsligt ville benen springa igen. En kortare bit den här gången, men det blev även några fler korta springsekvenser på den sträcka som återstod. Väl hemma igen var jag lycklig och endorfinhög. Det finns ju där. Mitt sug efter att springa.

Jag har tänkt att det är smart att vänta med att börja springa till nästa vår. Jag har aldrig sprungit på vintern och det kanske borde vara lagom att börja i vår då jag förhoppningsvis är lite lättare också så att knän och benhinnor inte tar så mycket stryk. Men det hindrar ju inte att jag kan ge mig själv lite utrymme att springa lite nu ändå. Även om det blir ett vinteruppehåll är ju ändå varje sprungen kilometer innan vintern en kilometer i benen som borde hjälpa till våren och göra det lite lättare. Rent krasst borde också lite spring nu i höst göra det lättare att bli lite lättare också. Jag vet ju att det är rätt effektivt för min viktminskning. Men i så fall blir det som ídag. Inget genomtänkt och planerat, bara på lust och vilja.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar