Startsida

lördag 28 september 2013

Mål och mening

Jag har en massa ostrukturerade funderingar som rullar runt i huvudet. Jag klurar på hur jag vill lägga upp taktiken den kommande månaden, jag utvärderar de senaste sex veckorna och jag kommer hela tiden in på målsättning och vart jag är på väg. 

Å ena sidan skulle jag kunna damma av mitt gamla viktmål, sätta en tidsplan och börja köra hårt. 

Men vad är vikt egentligen annat än en siffra. Målen är ju så mycket mer... 

- Jag vill träna så att jag blir stark och  frisk och orkar göra allt det jag vill göra. Jag vill vara en bra förebild för mina barn och ge dem en sund och aktiv uppväxt. 

- Jag vill vara i mitt livs bästa form. Springa lopp, åka skidor, orka lyfta. Att det fysiska inte ska vara en begränsning. 

- Jag vill kunna se mig själv i helfigur på kort och i spegeln och tycka om vad jag ser. 

- Jag vill kunna gå in i vilken affär som helst och handla kläder jag tycker om. Inte behöva fundera på om de ens har min storlek eller exkludera sjuttio procent av sortimentet för att det är fel passform. 

För allt ovanstående är det ju oväsentligt vad det står på vågen. Därför borde det ju egentligen bli fel att sätta viktmål att sträva mot. Vikten kommer nog med på köpet ändå. 

Men hur sätter jag ett konkret och mätbart mål för hur mycket starkare jag ska bli eller för hur mycket bättre kondis jag ska få? Eller för hur mycket bättre jag trivs med mig själv? 

Ett sätt är kanske att sätta upp konkreta delmål, som att springa tjejmilen nästa år på betydligt bättre tid än sist och åka öppet spår innan jag fyller fyrtio år. Och att ha som första milstolpe att komma i smalkläderna, tex de snygga tighta jeans jag köpte förra augusti just innan jag blev gravid (komma i är inte bara att stänga knappen - att kunna ha dem med någon form av värdighet utan alltför mycket muffinsmage!). Nya små mål får komma till efterhand i takt med att de gamla betas av. 

Jaha, jag vet inte om jag är så mycket klokare. Men innerst inne vet jag ju vart jag är på väg och att jag egentligen inte behöver vikt och mått som mål. Men jag kommer säkerligen att hålla koll på både vikt och mått ändå för att visa mig själv att jag är på rätt väg. Det kommer nog mer på det här ämnet men detta får vara allt för nu... 

1 kommentar:

  1. Kanske kan du tänka att du ska ha en inre kompass som visar dig vägen istället för ett mål? /V

    SvaraRadera