Startsida

torsdag 13 februari 2014

Torsdagstipset

På temat fler vegetariska middagar provades det ikväll en ny rätt hemma hos oss. En keeper, så god att jag vill dela med mig. Själv kom jag hem till dukat bord så jag tar inte åt mig äran på något vis. Men den här bara måste ni testa. Receptet kommer från Mathem.se.
Sötpotatissoppa med röda linser

- Skala och grovhacka en gul lök oc två vitlöksklyftor. Skölj, kärna ur och finhacka en halv chili. Skala och skär sötpotatis (ca fyra hg) i bitar. Fräs lök, vitlök och chili mjuk i lite olivolja. 

- Tillsätt sötpotatisen, en dl torkade röda linser, fem dl vatten, 400g krossade tomater, en burk kokosmjölk, 2 msk grönsaksbuljong, 3 krm torkad basilika och 3 krm salt. Låt koka i 15 minuter. Rör om då och då. 

- Mixa soppan slät med en stavmixer. Smaka eventuellt av med mer salt och späd soppan med mer vatten om det behövs. 

- Som tillbehör hade vi quesadillas. Pricken över i. Lägg lite riven ost mellan två tortillas. Hetta upp lite olja i en stekpanna och stek brödet lite lätt gyllenbrunt, vänd efter någon minut. Skär tortillabröden i tårtbitar. 

Det var veckans torsdagstips det. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar