Startsida

tisdag 4 februari 2014

När inspirationen tryter

"Vad äter du till lunch när du är hemma på dagarna?" är en fråga jag fått några gånger på senaste. Att laga mat till sig själv är ju ingen höjdare och förr kunde jag ofta hoppa över lunchen om jag inte hade sällskap. Första föräldraledigheten åt jag mest varma koppen och mackor. Andra gången blev det mer lagad mat, till mig och tvååringen - köttbullar, fiskpinnar, pasta, pasta, pasta...

Nuförtiden är lunchen viktig för mig och jag prioriterar att få i mig näringsriktig mat även när jag är hemma på dagarna. Men samtidigt måste maten vara okomplicerad och kräva minimalt med planering och förberedelsetid. Det är ju tillräckligt jobbigt att få till varierad och bra middagsmat.

Så här äter jag:

Rester Det blir ofta en matlåda över från någon av middagarna. Det kan vara köttfärssås, en lax- eller kycklingfilé till exempel. Till det blir det vad kylskåpet bjuder. Broccoli, morötter, spenat eller annat grönt, paprika. Och så gärna ett kokt ägg. Vi brukar koka några extra när vi väl kokar så att det ska finnas färdigkokta i kylskåpet. 

Snabbmat. Jag ser till att ha skivad rökt lax eller färdigskalade räkor i lag hemma. Båda har rätt lång hållbarhetstid om man inte brutit förpackningen.En klick keso med citronpeppar, lax eller räkor och så grönsaker såklart. Och så ett ägg då. Toppengott och racersnabbt.

Färdig genväg hör inte till de vanligaste luncherna men är riktigt gott ibland. Jag har en favorit. En soppa på linser och aubergine med indiska kryddor. Felix mustiga soppa. In i micron i några minuter så är den klar att ätas. Blir en bra lunch tillsammans med en knäcke med hm.. ägg på. 

Bananpannkaka - egentligen mest ett mellanmål, men åh så barnsligt gott. Mitt favoritrecept har jag fått av en vän. Tre ägg, en banan och en och en halv deciliter mandelmjöl. Sen steker jag små plättar i kokosolja. Serveras med en klick kvarg och halvtinade frysta hallon.
Men mamma, kan vi inte dela!?

Vad är era bästa lunchtips?

4 kommentarer:

  1. Du äter likt mig. Jag äter också rester. Finns det inte rester blir det lätt lite still i hjärnan... vad ska jag äta nu liksom? Har börjat ta tag i kosten lite mer nu så det kräver mer. Kan inte äta mackor som jag älskar. Eller KAN kan jag ju men du fattar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! Trixet är väl att ha de bra grejerna hemma så att det alltid finns ett snabbt och bra alternativ.

      Radera
  2. Svar
    1. Ja det är ju toppen - den har jag glömt bort på sistone. Tack för tipset!

      Radera