Startsida

torsdag 27 februari 2014

Frusen lycka

Jag ÄLSKAR granatäppelkärnor. Världens godaste tillbehör i sallad, på gröten (åh frukostlyx), i smoothies, i yoghurt med lite nötter... Möjligheterna är oändliga. Dessutom fullspäckat med C-vitamin, folsyra och antioxidanter. Men jag är rätt lat och tycker att det är lite besvärligt med allt skvättande. Därför blir det inte att jag äter det så ofta som jag skulle önska. 

Jag har ju läst bloggtipsen om att skala och pilla med granatäpplen i en bunke med vatten. Kärnorna sjunker till botten, skalet flyter upp och sen behöver man bara hälla av vattnet. Det är ju gott och väl. Klart enklare än tidigare, men fortfarande ett extra moment som gör att det inte blir av. 

Men nu har jag hittat något! Ett torsdagstips som förgyller min havregrynsgröt. I frysdisken finns numera frysta granatäppelkärnor - pillade och klara! Häll frusna kärnor direkt på gröten (tinar på ett kick) eller lägg några på ett fat medan du fixar till salladen så är de tinade lagom till att salladen är klar. Plättlätt, som Stor brukar säga. 
Torsdagstipset - numera alltid i frysen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar