Startsida

fredag 8 november 2013

Rapport från ett par smaljeans

Det är fredag och första arbetsveckan med delad föräldraledighet är till ända. Det känns toppen. Att både jobba och vara ledig alltså (men att det är helg nu är ju inte heller fel). En första reflektion är att jag kommer att behöva rutiner och en hel del disciplin för att få till den träningsmängd jag vill ha och behöver.  Särskilt jobbdagarna blir det till att planera in i förväg om det ska kunna bli någon träning. Det finns också en del andra utmaningar; vädret inbjuder inte lika mycket till långa barnvagnspromenader, Mini blir större och har både mat- och sovtider att passa, det blir mörkt och kallt på kvällarna och jag är en fegis som inte vågar springa var som helst när barnen har somnat. 

Jag kommer därför skippa mitt kilometermål för veckan. Som vanligt gäller ju att inte sätta för ambitiösa mål. Nu ska jag därför fokusera på att få till minst tre tillfällen fysisk aktivitet per vecka. Jag sätter inga krav på vilken sorts träning under den här perioden utan låter lusten och möjligheterna styra. Det blir nog bäst så när utmaningen framförallt ligger i att få till tiden och att gripa tillfällena. 

Packa träningsväskan är lite mer utmanande nu för tiden...

Därutöver måste jag tvinga mig själv till plankdisciplin. Jag har börjat slarva och startar därför en plankutmaning. De kommande fyra veckorna ska jag därför planka fem av sju dagar - en tabata eller 3x1 minut. Det tar fyra minuter inklusive vila och någon gång under dagen ska man väl kunna avvara fyra minuter. Hänger du på!?

Jag kommer också att lägga lite mer fokus på min mat de närmaste fyra veckorna. Inte för att jag egentligen äter så dåligt men för att jag vill ta reda på hur jag egentligen äter. Jag kommer därför föra matdagbok en period (kanske en vecka ungefär) och räkna kalorier. Jag måste träna upp mig i att uppskatta kalorier och känner att jag måste få kläm på om jag verkligen äter ett kaloriunderskott som jag trott. Till min hjälp har jag laddat ner Shape Up Club som jag använt tidigare. 

Det leder mig in på utvärdering och resultat, som jag hade tänkt skriva om. Det är nu tolv veckor sen nystarten efter sommaren. Det har varit en aktiv höst och jag har ätit mycket god och nyttig mat och så en del inte så nyttigt. 

Intressant nog har det nästan inte hänt någonting på vågen. Men det är väl som min kloka vän sa: "det här är väl kanske inte den tid i livet när man ska gå ner i vikt", apropå att det bara är ett halvår sen kroppen utsattes för den stora påfrestningen som en graviditet innebär. Kanske händer det nåt nu också när jag skurit ner amningen kraftigt. Så har min kropp fungerat tidigare. Så länge jag ammar håller den gärna kvar vid varje gram men sen jan man börja få resultat.

Inte heller visar måttbandet några stora framsteg. Midjan och fluffmagen är tydligen oförändrade, även om jag faktiskt tycker att magen ser fastare ut. Rumpan har jag tydligen lyckats amma bort och jag har tappat någon cm runt låret. Men hur det än är med de bristande resultaten upptäckte jag till min glädje idag att något har jag nog ändå gjort rätt. Idag kom jag i ett av paren smaljeans! Och inte bara kom i, jag kunde ha dem på mig utan att muffinsmagen såg alltför illa ut och till och med sitta på golvet med dem utan problem. Tjoho! För vad spelar egentligen våg och måttband för roll? Att komma i urvuxna kläder är ju däremot jackpot! 

Det här blev långt.. Men nu kör vi! Vi har fyra nya härliga veckor framför oss!

2 kommentarer:

  1. Jag antar plankutmaningen och slänger in 4x5 knäböj i potten, skönaste träningsvärken sitter i rumpan! Är du med? :-)/V på ön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra! Start imorgon, måndag! Skönaste träningsvärken. Och så måste jag ju börja bygga tillbaks min rumpa :-)

      Radera