Startsida

lördag 15 juni 2013

Grillfix

Jag gillar verkligen matlagning under grillsäsongen! I vår familj är det (av någon anledning..) alltid Mannen som sköter grillningen och jag som står för tillbehören. Inte mig emot. Jag älskar att få slänga ihop en sallad av det som finns hemma och tänka ut kluriga smakkombinationer. Förra helgen blev det en smarrig bulgursallad med bland annat nektariner och citronolivolja, och nästa kväll en ljummen potatissallad med chèvre, pesto, valnötter, några jordgubbar och lite annat smått och gott..

Ikväll vankades det klyftpotatis till den grillade kycklingen, så i salladsväg blev det bara till att slänga ihop en ordinär grönsallad med lite rester av en färsk annanas - inte så spännande, men rätt gott. 

Energin fick istället läggas på såsen. Jag älskar verkligen att plocka bland kryddorna och improvisera lite. Idag hittade jag en klick crème fraîche i kylskåpet och blandade ut den med lika mycket lättkvarg. Till den syrliga och krämiga smaken blev det toppen med en mix av grillkrydda, paprikapulver, citronpeppar och torkad chili. Mums!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar