Startsida

söndag 25 augusti 2013

Sensommarsöndag

Ett toppenrecept på hur sensommarsol bäst ska avnjutas - en riktigt lång barnvagnspromenad med Mannen som sällskap. Med Stor hos en kompis och Liten på kalas blev det plötsligt ett fönster på två timmar på Minis bästa sovtid. En mil fick vi ihop och med tanke på det fina vädret blev det ordentligt svettigt stundvis.

Väl hemma skyndade jag mig att bättra på vätskenivån och lägga upp lite turkisk yoghurt med nöt-och fröblandning i en skål för att hålla mig ifrån vetelängdsresterna från igår. Ett betydligt bättre mellanmål.



Så har det blivit dags för summering av första veckan med nya vardagen och nya träningsupplägget. 
Antal träningspass: ett styrkepass på gym och två riktiga promenader. Ett pass kort alltså (men skyller på att barnen inte började skolan förrän på tisdagen och vi hade långväga besök av min bror och hans fru måndag och tisdag)
Antal plankminuter/tillfällen: tre gånger  planktabata och en gång planka tre minuter. Total planktid 11 minuter. Klart godkänt. 
Antal kilometer: 15 km i bra promenadtempo har det blivit. Dessutom provmätte jag en hämtning på skolan (och glömde runkeeper igång så tempot blev nåååågot lågt) och kan konstatera att det blir minst 2,2 km till varje dag men på grund av varierande tempo räknar jag inte dem som träningskm. De får utgöra vardagsmotionen. 


Så maten då... En hel del bra val, några mindre bra. Totalt sett har de dåliga valen varit ganska få och koncentrerade till helgen och framförallt 40-årsfest. Jag sa nej tack till den brukliga efterrättsglassen på fredag kväll och köpte inget lördagsgodis när kidsen gick lös på plockgodiset i affären. Däremot bjöd helgen bland annat på ett nattligt McDonaldsbesök och en eller två skivor vetelängd när vi fick fikabesök av släkten. 
In alles: en alldeles godkänd första vecka med mersmak för både träning och goda nyttiga matvanor. 

Nu siktar vi på att lägga barnen tidigt och tända ljus och kolla film, kanske till och med sitta i samma soffa! Glad söndag! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar