Startsida

fredag 24 januari 2014

Äntligen fredag

Fredagsmys med Liten. För honom är det glass och Lassemajas detektivbyrå på TV. För mig en överbliven mellanmålssmoothie och lite slösurfande. Det är inte så dumt det. 

Grönt godis

Jag skrev ju för ett tag sen att jag behöver bli bättre på att styra upp mina mellanmål, särskilt när jag jobbar. Så jag stod i onsdags kväll och planerade mellanmål för arbetsveckan (ja mina två dagar alltså). Jag gjorde smoothies och hällde upp i termosmuggar, en för torsdag och en för fredag. Tre kiwis, en blodapelsin, en stor näve bladspenat, en halv banan, en skvätt kokosmjölk, en del vatten och så ett par matskedar av Renee Voltaires hampaprotein för smoothies. Igår låg termosen i träningsväskan i bilen hela dagen och glömdes sen av före och efter träning. Nytt försök imorse, men nu stod termosmuggen kvar i kylskåpet hemma. Den fick bli fredagsefterrätt istället. Det får bli nya mellanmålstag nästa torsdag/fredag. 

Så till veckans nygamla bekantskap. Jag har varit lite nyfiken på att prova sötpotatis igen. Efter en misslyckad smakupplevelse när jag som 16-åring fick sötpotatis på ett flygplan, trodde att det var vanlig potatis och förväntade mig den smaken, har jag inte provat.

Men sötpotatis ska ju vara fullproppat med nyttiga grejer och ha ett lågt GI jämfört med vanlig potatis så jag har länge tänkt att jag skulle ge det ett nytt försök. Jag köpte med mig en senast jag handlade och i tisdags blev det läge. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra med den och det var tvunget att gå fort, så jag fick improvisera lite. Jag rev den i matberedaren men den blev tyvärr lite väl finriven. Så jag blandade den rivna potatisen med lite ägg och stekte den i sesamolja. Jag hade sett framför mig någon sorts rårakeliknande historia, men det liknade mest trasiga potatisbullar. Jag serverade sötpotatisen med stekt halloumi och bladspenat. Och det blev faktiskt riktigt gott! Den söta potatissmaken mot ostens sälta var en riktig höjdare. Det tyckte visst både jag och Mini för jag fick inte ha min portion ifred. Det ska inte behöva dröja tjugo år till nästa gång!

Snabbmat som rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar