Startsida

fredag 5 oktober 2012

TGIF! och lite bortföklarande "brist på träning"-gnäll

Så går ytterligare en dag utan träning.... Jag hade en plan om att åka iväg och morgonträna, men sömnen tog över igårkväll och jag orkade inte packa någon träningsväska. Jag kunde ju i och för sig ha räknat ut att om jag inte har en väska packad kvällen innan kommer jag inte iväg till gymmet 06.00 - it's a fact! Så blev det imorse med. Istället hjälpte jag till med morgonbestyren hemma eftersom Mannen, som skulle lämna på dagis/fritids, hade en viktig tid att passa. Det blev en lugn och skön morgon för alla inblandade. Inte fel det heller.

Men nu måste jag verkligen skärpa mig! Jag har blivit en riktig soffpotatis sen jag fick det där plusset på stickan. Jag vill inte att det här ska bli en inaktiv graviditet (som mina båda tidigare då jag tog graviditeten som en ursäkt för att inte träna) och jag vill ju komma igång igen! Jag har förlikat mig med att jag inte kan komma iväg lika många gånger i veckan denna höst som jag gjorde i våras, men som det ser ut nu är det ju under all kritik. Jag skyller på att jag lyssnat på kroppen och avstått eftersom jag varit lite småförkyld och varit extreeeemt trött. Det har ju inte blivit lättare eftersom jag var borta på tjänsteresa häromveckan (och nästa vecka ser inte bättre ut för då är jag borta onsdag-fredag). Jag har helt enkelt halkat ur träningsvanan!

Så nu gör jag slag i saken med att skriva här vad jag har för målsättningar och tankar inför fortsättningen av hösten. När jag outat dem här måste jag ju stå för det, eller hur!?

1) Jag ska träna minst två gånger i veckan - gärna fler (vill sikta på tre/fyra men är lite realistisk också).

2) Träningen blir först och främst ett styrketräningsprogram som jag fått av PT:n på SATS - speciellt framtaget för gravida med fokus på ben och rygg. Jag kommer dock att komplettera det lite på egen hand. Sen vill jag också lägga till lite konditionsträning i den form som känns bra för kroppen - kanske återuppta spinningen. Tänker mig att vilken träning som känns bra kan komma att förändras i takt med att man blir tyngre och instabilare, så det gäller väl att vara lyhörd och lyssna på kroppen. Och det här förutsätter såklart att jag får må bra och inte får några konstiga krämpor som begränsar.

3) Eftersom fokus inte längre är viktminskning kommer jag inte att vara lika strikt med kosten. Jag kommer att lyssna på vad kroppen vill ha och anpassa mig, men naturligtvis inte släppa alla spärrar på glass, godis och fikabröd etc. Däremot har jag tydligt känt att jag varit mycket mer sugen på kolhydrater de senaste veckorna och har bejakat det genom att äta lite potatis och ris och till och med unnat mig lite surdegsbröd och annat här och där. Allt med måtta, såklart.

Men nu är det snart helg och jag ska snart hem och mysa med familjen. Och imorgon blir det sovmorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar