Startsida

torsdag 6 mars 2014

Torsdagstips till lurarna

Jag lyssnar gärna på musik i lurarna när jag springer, går eller styrketränar. Men under det senaste året har jag (nästan sist av alla) upptäckt podcasts och har verkligen fastnat för konceptet. Både till träning och till vardags. Det har hänt att jag sprungit intervaller till ett Värvet avsnitt eller styrketränat till Filip & Fredrik, men det händer också allt som oftast att jag städar undan i köket efter middagen, hänger tvätt eller kör hem från jobbet med ett nytt podcastavsnitt i öronen.

Denna vecka tänkte jag därför bjuda på mina favoritpodcasts som torsdagstips. Du har säkert redan lyssnat på de flesta, men man vet aldrig. Kanske dyker det upp något nytt att testa.

1) Värvet  - Kristoffer Triumph intervjuar och personen ifråga får prata till punkt. Finns massor av timmar med intressanta samtal att lyssna på.
2) Alex & Sigge - Högt och lågt och ofta väldigt personligt. Det kommer en del riktigt smarta iakttagelser och analyser. Framförallt från Sigge.
3) P3 dokumentär - vilket bra sätt att uppfriska minnet om händelser som man glömt bort, Knutby, helikopterrånet, IB-affären och många fler. Toppen för långpromenader.
4) Filip & Fredrik - Tempot är högt och om man bara kommer över att de pratar i munnen på varandra är det riktigt underhållande. Särskilt om man följer med varje vecka.
Träningsglädje Talks - Kloka Sara Rönne som skriver bloggen Träningsglädje pratar insiktsfullt om ämnen som berör. Kommer tyvärr inte ut så ofta som jag skulle önska.

Bubblare/nya upptäckter:
Hälsa på dina villkor - Vevve som skriver Skönpuls.nu har en intressant pod som jag precis upptäckt. Här finns massor att grotta i.
Blankens och Swanberg - Andra avsnittet som kom igår bådar gott. Det här kommer att bli en favorit, tror jag. Pratigt och lättsamt. Om mammalivet blandat med flärd och trender i LA.
Maratonpodden - Petra som skriver Maratonbloggen på SvD intervjuar inspirerande personer. Lyssna t.ex. på triatleten Jonas Colting.

Vilka är dina favoriter? Tipsa gärna!

2 kommentarer:

  1. Tack för tips. Själv betar jag av sommarens Sommarpratare under mina barnvagnspromenader. Hinner aldrig lyssna på sommaren - klockan 13:00 med tre barn? Skulle inte tro det - så nu lyssnar jag ifatt. Tyvärr är de ofta så gripande att jag efter några program måste bryta av med något lättsammare. Då tar jag min lillebrors pod som han har med en kompis. Högst personlig favorit för att jag känner upphovsmakarna. :) Många tipsar om Hannah & Amanda men jag tyckte det var lite flamsigt. Ska nog ge det någon mer chans. Har också tänkt börja lyssna på Spiderchicks pod som hon har med en annan tjej - Moa och Matilda tror jag den heter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sommarprat är toppen i podformat! Överhuvud taget att få välja själv när man vill lyssna är ju en förutsättning för att man ska hinna lyssna på något relativt ostört. :-) Hannah & Amanda brukar jag lyssna på ibland också. Men det är riktigt, det är rätt flamsigt. Helt ok som underhållning ändå, men inte favorit.

      Radera