Startsida

tisdag 11 mars 2014

Tabatatisdag - själva kärnan

Årets trettionde träningspass (på god väg mot årets mål - 150) blev ett tabatapass inriktat på core. Åtta övningar med full fokus på bra teknik och kontakt med musklerna. Jag rullade ut mattan i sovrummet när Mini sov förmiddag och rev av en effektiv halvtimme. En fördel med hemmaträningen är ju faktiskt att man kan träna i pyjamas.

Jag vet att många resonerar så att core inte behöver tränas särskilt. Den får ju sitt och kommer med på köpet i nästan all annan träning. Träningstajtsen (Jeanna) skrev ett inlägg om nyttan med coreträning för ett tag sen och det kom många intressanta synpunkter från träningsfolket i kommentarsfältet.

Jag tränar gärna med särskilt fokus på core ungefär en gång i veckan. Efter det långa träningsuppehållet jag hade när jag väntade Mini och med hänsyn till graviditetens påfrestningar på magmuskler och rygg, tycker jag att jag nu behöver lägga särskild vikt vid att bygga upp dessa muskler igen. Sen upplever jag också att ju mindre vältränade coremuskler jag har, desto svårare är det att få med sig dessa muskler i annan träning. Det krävs rätt ordentligt bra styrka och kontakt för att kunna koppla in (och hålla kvar!) coren under ett spinningpass, löprundan eller när man lyfter tungt. Plankan i all ära, men det får gärna vara lite mer fantasifullt och varierat än så.
Mina är inte riktigt på den här nivån. Än.
(Foto från Pinterest - womenshealthmagazine)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar