Startsida

tisdag 14 januari 2014

Tabatatisdag

Så var det gjort, det första ordentliga träningspasset 2014. Det blev kickstart för hemmaträningen med lite puls och styrka i ett. Ett Tabatapass så här på tisdagen.

För den som inte vet vad jag snackar om (Tabata - vad sjutton är det?) är det en form av intervallträning som kan varieras i det oändliga. Tricket är att en tabata består av åtta intervaller arbete om tjugo sekunder. Mellan varje arbetsintervall är det tio sekunders vila. Totalt tar det fyra minuter, inklusive vilan alltså. Man kan köra en och samma övning alla åtta gångerna (tex som i min favorit planktabatan), varva två olika övningar eller köra som jag gjorde idag - åtta olika övningar med tio sekunders vila mellan. 

Så här såg dagens pass ut: 
1) benböj
2) utfall (växla ben, varannan)
3) grodhopp
4) enbensknäböj (växla ben efter halva tiden)
5) burpees
6) sidoutfall (växla ben, varannan)
7) tåhävningar
8) armhävningar

Jag siktade på två varv av detta plus ett varv med fokus på coreövningar, men när jag väl kom igång kändes det lagom med tre varv med kort (ca 30 sekunder) vila mellan varje varv. Lite flås och rätt så trötta ben blev resultatet. Coretabatan körde jag planka varvat med andra coreövningar och av den blev det ett och ett halvt varv innan Mini tröttnade. Kvalitetsträning på under tjugo minuter. En ny favorit tror jag bestämt. 

Tabatapass är ju egentligen briljanta. Arbetsintervallen är ju såpass kort att även den tristaste/värsta övning (läs: burpees) känns överkomlig. Men med tanke på den korta vilan och tempot hålls pulsen igång och man får igång flåset samtidigt. Effektivt. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar